En nyhed mange har ventet på
       
Af Michael Preetzmann, Direktør Danske Udlejere
03.07.25

Hvad sker der, når PostNord standser brevomdeling?

Visse meddelelser mellem udlejer og lejer skal jfr. lejeloven i dag sendes skriftligt. Med skriftligt menes tekst trykt på papir og afleveret i fysisk form hos modtageren (og med dokumentation for fremkomst).

Hele udlejningsbranchen har siden nyheden om PostNord´s stop for brevomdeling pr. 31/12-2025 presset på for at få en lovændring eller et alternativ til skriftlige/fysiske meddelelser.

For udlejere er specielt betalingspåkravsbrevet ofte afsendt som brev. Med dette brev følger høje omkostninger, fysisk håndtering og stort tidsforbrug. Skriftlighedskravet til betalingspåkravsbrevet følger af lejelovens § 182, stk. 2.

I praksis foregår det således
For at forstå, hvorfor udlejerne ikke er glade for kravet om skriftlighed nævnt i § 182, stk. 2, er det bedst illustreret ved at beskrive arbejdsgangen:

Når udlejer har konstateret, at huslejebetaling ikke er modtaget – sker flg.:
  • Et betalingspåkravsbrev udfærdiges efter strikse regler. En formular kan hentes på Danske Udlejeres hjemmeside
  • Betalingspåkravsbrevet kopieres – fordi det skal sendes på to forskellige måder
  • To kuverter – indeholdende det samme brev – skal nu indleveres på nærmeste posthus (Kvickly, Føtex eller lignende)
  • Udlejer bevæger sig til fods/cykel eller i bil til nærmeste ”posthus”
  • På ”posthuset” beder udlejer om at få sendt brevene som:
  1. Quick/anbefalet = er nemlig hurtigt og sporbart (track & trace)
  2. Alm. post – i tilfælde af, at det første brev ikke kommer frem (kravet følger af retspraksis)
  • Udlejeren får nu udleveret en Ipad og skal udfylde en blanket
  • Udlejer betaler nu: Kr. 35 = alm. brev + kr. 131 = quick/anbefalet brev
  • Udstyret med en kvittering på udgifterne og gerne et billede af de to breve, som er klar til postomdeling, kan udlejer gå/cykle/køre retur til sit kontor
  • Udlejeren skal dagen efter indleveringen (alt andet lige) gå ind på PostNord´s hjemmeside / Track & Trace – og sikre sig dokumentation for at betalingspåkravsbrevet er kommet frem
  • Datoen for fremkomst – eller forsøg på aflevering er vigtig, idet denne danner grundlag for en beregning af, hvornår et evt. ophævelsesbrev må afsendes (+ 14 dage – men vær forsigtig med tællingen)
  • Når udlejer sender et betalingspåkravsbrev må der tillægges kr. 329 i påkravsgebyr.
Det fremgår vel for enhver læser, at det er forbundet med enorme omkostninger og tidsforbrug med ovennævnte procedure. En procedure som ”mange” lejere pga. manglende betaling igangsætter hos ”mange” udlejere – måned efter måned.

Nyheden: Kommer her – og det er ikke kun gode nyheder
Her kommer nyheden fra boligministeriets hjemmeside – dateret 2/7-2025:

Artiklens forfatter har tilladt sig at fremhæve visse problematiske passager:

Boligministeriet:
Bedre muligheder for digital kommunikation mellem lejere og private udlejere
Et politisk flertal er enige om at opdatere lejeloven, så det bliver muligt at aftale fuld digital kommunikation i private lejeforhold.

Regeringen har sammen med Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgået en aftale om at ændre lejeloven, så det bliver muligt at indgå en frivillig aftale om fuld digital kommunikation i private lejeforhold.

Lejeloven kræver i dag, at visse meddelelser – som opsigelser og betalingspåkrav – fremsendes fysisk. Den nye løsning muliggør, at meddelelser, som i dag skal afleveres fysisk, fremover vil kunne sendes digitalt via en sikker digital platform, som lejer selv udpeger og udlejer godkender.

Det sikrer, at kommunikationen når frem via det system, lejeren i forvejen bruger til digital post. Aftalen vil være frivillig og kan til enhver tid opsiges uden konsekvenser for resten af lejekontrakten.

Det forventes, at lovforslaget kan fremsættes i efteråret 2026. (Redaktion: Fejl?)

Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen siger:

I dagens Danmark skal det selvfølgelig være muligt for en lejer og en privat udlejer at kommunikere digitalt frem for med fysisk post. Hvis begge er enige om det vel at mærke. Med denne aftale gør vi det muligt at vælge en digital kommunikationsform, der er sikker, anvendelig og frivillig. Det er en vigtig modernisering af lejeloven og til gavn for både lejere og udlejere.
- Sophie Hæstorp Andersen

Sigurd Agersnap, boligordfører for Socialistisk Folkeparti, siger:

For SF er det centralt, at kommunikationen mellem udlejer og lejer foregår på en god og ordentlig måde. Det er afgørende, at vigtige informationer om huslejebetalinger og opsigelser af lejemål ikke går tabt, fordi kommunikationen nu skal foregå digitalt. Derfor er vi glade for, at lejeren bestemmer, hvor den digitale kommunikation skal foregå, og fortsat har mulighed for at modtage informationer med posten, hvis det aftales.
- Sigurd Agersnap

Det problematiske i ovennævnte er, at det er baseret på frivillighed og mulighed for på ethvert tidspunkt at kunne opsiges uden konsekvenser.

Dette bevirker, at vi har et alternativ til PostNord, men alternativet er baseret på, at lejeren giver tilladelse – og derfor er denne ”Nyhed” af begrænset værdi for udlejerne.

Til sidst skal nævnes, at aftalen muligvis først kan behandles i efteråret 2026 (se fremhævelse som måske ikke er en fejl?) pga. et travlt efterår 2025 med EU-formskab i Danmark. Derfor kan vi frygte, at vi gennem hele 2026 end ikke kan bruge ”det dårlige alternativ”.

Udlejerne kan derfor håbe på, at der er distributionsselskaber som tager udfordringen op, og tilbyder en løsning med sikker dokumentation for fremkomst af breve/eller meget små pakker indeholdende f.eks. betalingspåkravsbreve.

Sammen med DI Ejendom holder vi naturligvis øje med udviklingen og vil løbende opdatere, når der kommer nyheder.

Tilbage