MYSTERIET OM AFLEVERINGSATTESTEN
       
Af Michael Preetzmann Direktør Danske Udlejere
02.03.21



Jo, den findes endnu, men medarbejderne skal kende proceduren



I begyndelsen af februar 2021 bliver undertegnede igen kontaktet af et medlem. Medlemmet fortæller, at det lokale posthus oplyser, at breve med afleveringsattest nu skal ”ekspederes elektronisk.”


Jeg satte mig for at undersøge sagen, bl.a. ved at lave en prøveforsendelse (se længere bede i artiklen). Først svaret på, om det at ekspedere ”elektronisk”:


Det er på en måde korrekt, men først fra 30. juni 2021. Se billedet fra Postnord´s hjemmeside:





Billedet kan desværre ikke vises her



Af ovennævnte billede fremgår det, at de nuværende ”fysiske” blanketter udfases fra 30. juni 2021. I dag kan man udfylde og udskrive den såkaldte afleveringsattest fra Postnord´s hjemmeside (eller få den udleveret på posthuset). Denne – samt brevet som ønskes afsendt med afleveringsattest, medbringer man til det lokale posthus. Her skal man være rede til at holde på sin ”ret” – idet produktet afleveringsattest ikke kendes af ret mange medarbejdere på posthuset. Senest undertegnede ønskede at sende et brev med afleveringskvittering, blev jeg spurgt, om ikke det var anbefalet, jeg ønskede? Jeg insisterede, og medarbejderen ringede til en ”livline” hos Postnord-kundeservice (formentlig ikke det samme nummer, som vi andre skal bruge – for det tager lang tid !!!). Med hjælp fra kundeservice fandt medarbejderen ud af, at der skulle bruges 3 stk. quick-mærker (kr. 29/stk. = i alt kr. 87) for at sende et tomt brev fra ”mig til mig selv”.



Hvad med afleveringsattest efter 30. juni 2021?


Iflg. Postnord kundeservice er man endnu ikke helt klar med alle detaljer. Sikkert er dog, at selve den fysiske afleveringsattest udgår, og bliver erstattet med en elektronisk udskrevet mærkat. Denne mærkat kommer til at ligne en pakkepost-mærkat – med tilhørende stregkoder på. Mærkaten udskrives af afsender på dennes printer – og klistres på en kuvert. Det kommer mere til at ligne en pakkelabel og returnering af en attest til afsender bortfalder. I stedet skal/kan afsender selv holde sig orienteret om, hvornår og til hvem brevet er udleveret via Postnord´s hjemmeside (en slags Track & Trace). Betaling foregår elektronisk på det tidspunkt, hvor afsender laver pakke-mærkaten. Der sendes en faktura fra Postnord til afsender. Fordelen ved brug af afleveringsattest (eller hvad det kommer til at hedde efter 30. juni 2021?) ligger i, at brevet er fremme dagen efter – modsat anbefalet breve som kan tage op til 5 hverdage. Ved den nye fremgangsmåde fjerner man risikoen for, at afleveringsattesten ”forsvinder” på sin vej tilbage til afsender. Det virker som om, at det kun er erhvervskunder, som i fremtiden kan bruge den nye form for ”afleveringsattest”. Postnord kundeservice er pt. ikke klar over, om ”private” kan bruge den nye service.



Hvad med lige nu? Findes den?


Ja – udfyld en afleveringsattest hjemmefra – eller få en udleveret på det lokale posthus – og hjælp evt. personalet på posthuset med at huske, at der skal quick-mærker på og at afleveringsattesten skal klistres på bagsiden af kuverten. Pris: kr. 87. Der er ikke track & trace på – oplyste medarbejderen mig d. 8/2-2021 (den tror jeg nu ikke på).



Og – hvordan gik det så?


Ikke så godt. Onsdag d. 9/2-2021 så jeg postbuddet gå forbi vores kontorvindue. Spændt til bristepunktet ventede jeg på brevet – sendt med afleveringsattest. Stor var skuffelsen, da jeg en times tid senere konstaterede, at brevet var smidt i vores postkasse – og ikke – som det burde: Være afleveret personligt til undertegnede på vores kontor – mod kvittering på den i kuverten påklistrede afleveringsattest. Hvad gik galt?




Billederne kan desværre ikke vises her


SENESTE AFSENDELSE: Modtaget 9/2-2021





TIDLIGERE AFSENDELSE: Sådan burde kurverten se ud ved fremkost (kvitteringen taget ud – og underskrevet). Læg mærke til det brune klistermærke samt mærket med nummer og stregkode.




Det er tydeligt, at medarbejderen ved senste afsendlese har glemt at sætte det brune klistermærke og mærket med nummeret og stregkode på (R = anbefalet). Resultatet er, at brevet – som skulle være sendt med afleveringsattest ”kun” er sendt som quick (men dog til en væsentlig højere pris end det burde koste).



Og – hvad kan man så lære af det?


Man bliver nødt til selv at kende proceduren:



· Medbring en udfyldt afleveringsattest


· Bed om at få brevet sendt med afleveringsattest


· Tjek – at der kommer:


1) 3 quickmærker på (3 x kr. 27 for et almindeligt brev)


2) Der kommer et brunt klistermærke på forsiden af kuverten (mærket: Afleveringsattest)


3) Der kommer et R-klistermærke på med nummer og stregkode (nu kan du følge brevet via Track & Trace)


4) Der på bagsiden påklistres en plastlomme indeholdende afleveringsattesten


5) Få en kvittering på afsendelsen. På denne skal der være påklistret en lille nummer-mærkat, som bruges når du evt. følger brevet via track & trace






Hvem siger, at det skal være nemt at være udlejer?



BILLEDET TIL DENNE ARTIKEL VISER, HVORLEDES ET BREV SENDT MED AFLEVERINGSATTEST SKAL SE UD, NÅR DET KOMMER FREM TIL MODTAGER






Tilbage